ガ英研の皆さん、いかがお過ごしでしょうか。
先日ガーナでは1学期期末テストが行われました。
今日は小学6年生用の問題をすべて掲載します。
こういうことして、著作権とか大丈夫?と事務所の何人かに聞いてみましたが、
「別にいいんじゃね?」という心強い返答をいただいてますので、堂々といきます。
さて、この問題を見た時の感想は、「けっこう難しい…」です。
文章に不自然に思える言い回し(※1)があったり、明らかに文法エラー(※2)があったり、
単語もstubbornやresideなんか日本の高校生がようやく習う(ですよね?)ものだし、
文法も関係代名詞や仮定法まで使われている…。
pastorなどキリスト教的な単語がたくさん見られるのも、ガーナらしいですね。
そして、実施しているクラスを見たのですが、あまり出来はよろしくないよう…。
日本人にとっては、「完全なる外国語」である英語。
一方、ガーナではむしろ「公用語」である英語、
現地語が実に多く話されている中で「身につけなくてはならない」英語、
そして、各現地語との「言語間の距離」(※3)は決して近くなく、
マスターするのも楽ではないであろう英語。
本当に、この子たちどうやって英語を身につけていくのだろう。
なんちゃって英語教師としては、やっぱり気になります。
以下の問題を見て、皆さんは何を感じますか?
ガ英研では皆さまのご意見をお待ちしております。
【Reading comprehension】
Read the following passage carefully and answer the questions that follow.
----------
The mosquito is a flying insect that you find in hot and wet regions of the world. Like all insects, its body has three parts, and it has six long legs. It has a long 'proboscis' at the front of its head that it uses to suck liquids.
Females lay over 1,000 eggs at a time. After a week, the eggs hatch into 'larva', which live under the surface of the water and breath air through small tubes. Larva eat tiny plant matter, and they also eat each other. After another stage of growth, the adult comes out of the water and flies away. A mosquito lives for about one month.
----------
1. The mosquito uses its --- to suck liquids.
A. body
B. mouth
C. larva
D. proboscis
2. The mosquito is a/an ---.
A. reptile
B. insect
C. mammal
D. ape
3. The 'larva' is the --- of the mosquito.
A. hatched eggs
B. long legs
C. tiny plant matter
D. small tubes
4. How many eggs does the female mosquito lay?
A. 1,000
B. Below 1,000
C. Over 1,000
D. About 1,000
5. How long does the mosquito survive?
A. About one week
B. About one month
C. About one year
D. About two month
【Grammar 1】
Identify the modal auxiliaries in the following sentences.
1. My father should be at work by now.
A. father
B. should
C. work
D. now
2. You ought to finish the work by noon.
A. ought to
B. finish
C. work
D. noon
3. Mr. Adade might have travelled abroad.
A. have
B. travelled
C. abroad
D. might
4. Esinam must cook this evening.
A. Esinam
B. cook
C. must
D. evening
5. You need to see him before he leaves.
A. see
B. need to
C. before
D. leaves
【Grammar 2】
Choose the adverb in each sentences.
1. Immediately he saw me, he ran into the bush.
A. Immediately
B. saw
C. ran
D. bush
2. She will travel abroad if she gets the scholarship.
A. travel
B. get
C. abroad
D. scholarship
3. You must pay the money when your father comes.
A. money
B. must
C. comes
D. when
4. He talks fast so that I don't hear a word.
A. talks
B. hear
C. don't
D. fast
5. The president spoke softly to the stubborn student.
A. spoke
B. softly
C. stubborn
D. student
【Paraphrasing】
Choose the word which means nearly the same as the underlined (*) word in each sentence.
1. Our pastor preached against *theft among students.
A. shouting
B. stealing
C. fighting
D. sleeping
2. Don't *slam the door that way again.
A. shut
B. break
C. pull
D. open
3. *Indolent students do not pass examinations.
A. serious
B. focused
C. lazy
D. violent
4. We used to *live in Accra.
A. reside
B. breed
C. leave
D. steal
5. Daddy, I am very *grateful to you for the gift.
A. faithful
B. sinful
C. painful
D. thankful
【Filling the blank】
From the alternatives lettered A - D, choose the one which most suitably completes each sentence.
1. The student --- I spoke to is in J.H.S.1.
A. which
B. who
C. whose
D. whom
2. The teacher shouted --- the girl.
A. at
B. on
C. under
D. over
3. --- is the class prefect?
A. Which
B. Who
C. Whom
D. Whose
4. My father congratulated me --- passing the exam.
A. at
B. for
C. by
D. on
5. How --- everybody?
A. are
B. is
C. have
D. were
6. Look --- you leap.
A. before
B. since
C. at
D. on
7. Ama is the --- student in the District.
A. clever
B. cleverer
C. cleverest
D. more cleverer
8. If I saw him, I --- tell the police.
A. will
B. shall
C. was
D. would
【Composition】
Write a letter to your friend in another school telling him/her how your school organises "Our day" for pupils.
Tell your friend what you do when your parents away.
Note: Answer only one question from this section. Your composition should contain at least 80 words.
※1
---its head that it uses to suck liquidsの部分。
別に---its head to suck liquids でよくないか?
※2
A mosquito live for about one month.
三単現のsがー! 他2か所あったけど、ガ英研修正(したつもり)版で掲載してます。
※3
言語と言語がどの程度似通っているかという概念。
学習者の母語と学習対象となる言語が似ていれば似ているほど、
つまり、距離が近ければ近いほど、全体としては学習しやすい。
たとえば、スペイン語とポルトガル語は同じロマンス語族で、
お互いの言語を全く知らなくても何とかコミュニケーションができてしまうそう。
その点、日本語と英語の距離はかなり遠いと言える。
たぶん、ガーナ国内の現地語と英語の距離も近くないような感じが。
ちなみに日本語と距離が近いとされるのは、韓国語。
英語が苦手なそこのキミ、韓国語ならいけるかもね!
(参考:白井恭弘「外国語学習の科学」 岩波新書)
0 件のコメント:
コメントを投稿